Kurs trwa około 8 godzin, kończy się egzaminem.
Obecnie każdy statek morski- jacht, motorówka musi posiadać na swoim pokładzie „UKF-kę” z przystawką DSC – mówią o tym przepisy bezpieczeństwa, dobra praktyka morska i zdrowy rozsądek. Każdy, kto chce wyczarterować lub prowadzić jacht np w Chorwacji lub w Polsce, musi posiadać uprawnienia operatora bliskiego zasięgu SRC (Short Range Certyficate). Większość firm czarterowych wymaga od skippera posiadania tych uprawnień i warunkuje tym udostępnienie jednostki.
Według umów międzynarodowych, prawo posługiwania się radiem ma osoba posiadająca uprawnienia operatora SRC lub osoba pod jego (jej) bezpośrednim nadzorem. W praktyce oznacza to, iż na pokładzie każdego jachtu morskiego musi znajdować się przynajmniej jedna osoba ze świadectwem SRC.
Czego i jak uczymy?
Koncentrujemy się na ważnych zagadnieniach dotyczących korespondencji radiowej. Nie będziemy Was uczyć, na jakiej częstotliwości nadają poszczególne kanały, jakie są rodzaje modulacji fali, natomiast będziemy dużo czasu spędzać na praktycznym używaniu radia. Czy ktoś wie, na jakiej częstotliwości działają nasze telefony komórkowe? Myślę, że nie – mimo to wszyscy potrafimy przez nie rozmawiać. Każdy natomiast powinien wiedzieć, jakie formuły obowiązują podczas akcji ratunkowej czy przy wywołaniu innej jednostki.
Kurs zaczyna się rano o godz. 09:00 i ,z krótkimi przerwami, trwa do 17:00. Po kilku godzinach ćwiczeń, każdy z Was jest w stanie zaprezentować umiejętność praktycznej obsługi radia z przystawką DSC, umie odebrać i nadać komunikaty oraz zna zasady korespondencji radiowej. Pod koniec zajęć piszemy krótki test jednokrotnego wyboru z dwoma pytaniami opisowymi. Warto dodać, iż każdy z zarejestrowanych kursantów otrzymuje dostęp do osobistej strefy logowania, w której może pobrać materiały szkoleniowe oraz sprawdzić swoją wiedzę za pomocą elektronicznie generowanego testu. Testy tworzą się losowo w oparciu o pytania egzaminacyjne, a nadzorujący algorytm dopasowuje zestawy w odniesieniu do wcześniejszych wyników.
Sprzęt
Zajęcia praktyczne odbywają się na rzeczywistych radiach morskich ICOM M411, a nie na symulatorach komputerowych. Radia te są powszechnie spotykane na jednostkach czarterowych i na półkach sklepowych całego świata.
Icom przygotował dla nas specjalne zestawy treningowe (pozbawione końcówki mocy), które umożliwiają nadawanie i odbieranie komunikatów DSC oraz procedur głosowych, nawet w warunkach portowych. Komunikacja odbywa się po kablu sieciowym, dzięki czemu możemy bezpiecznie prowadzić zajęcia w portach i na statkach, z pełnym odwzorowaniem rzeczywistości (słyszymy rozmowy blisko przepływających jednostek, a w tym czasie wysyłamy i odbieramy sygnały DISTRESS).
Dlaczego u nas?
U nas nie stracicie paru dni na wkuwanie wiadomości, których nigdy nie wykorzystacie, nie będziecie musieli brać urlopu lub jechać specjalnie na egzamin w innym terminie i do innego miasta. Wszystko załatwicie w jeden dzień, w jednym miejscu, zdobywając przy tym praktyczną wiedzę i przydatne umiejętności.
Uczymy tak długo, aż pomyślnie zdacie egzamin. Całość prowadzona jest w bardzo bezstresowy sposób.
Dla nas najważniejsza jest skuteczność edukacji i Wasze zadowolenie, a największą nagrodą – dobra opinia. Najbardziej cieszą nas niezależne wypowiedzi na forach dyskusyjnych np. na grupie pl.rec.zeglarstwo i innych forach żeglarskich.
Kurs
Kurs prowadzony jest w języku polskim, materiały szkoleniowe są po polsku, procedury radiowe odbywają się w języku angielskim lub polskim (zależy od woli kursanta – preferujemy angielski), test jest w języku angielskim, ale dla chętnych dysponujemy tłumaczeniami.
Preferowana jest znajomość języka angielskiego na poziomie zrozumienia tekstu, ale nie jest to warunek udziału w kursie.
Patent i potwierdzenia zdania egzaminu
Patent wysyłany jest bezpośrednio z Anglii na wskazany w formularzu adres korespondencyjny. Trwa to od 3 do 8 tygodni od momentu zakończenia kursu.
Po pomyślnie zdanym egzaminie każdy z kursantów może otrzymać pisemne potwierdzenie (PDF) o tym, iż zdał egzamin i oczekuje na wydanie certyfikatu. Ten dokument pozwala czarterować jachty w Chorwacji i prowadzić rejsy. Do tej pory wystawiliśmy kilkaset takich potwierdzeń i nigdy nie słyszeliśmy o jego zakwestionowaniu przez jakiekolwiek służby morskie.
Ważność i obowiązywanie patentu
Patent jest ważny na całym świecie (również i w Polsce), można na jego podstawie pływać w strefie GMDSS 1 oraz rejestrować stacje radiowe na prywatnych i komercyjnych jednostkach w odpowiednich urzędach danego kraju (w Polsce jest to Urząd Komunikacji Elektronicznej).
Musisz mieć ze sobą
- zdjęcie o wymiarach 3,5 na 4,5 cm (nowego lub starego typu, czarno białe lub kolorowe),
- kartki/zeszyt i coś do pisania,
- potwierdzenie zapisu na egzamin (do wygenerowania ze strony RYA),
- dobry humor.